Onlangs heb ik een inspirerend gesprek gehad met dans lerares Henneke van Ruitenbeek.Zij vertelde me dat ze juist kinderen wil stimuleren om te dansen.
Niet alleen omdat het leuk is, maar ook bijvoorbeeld voor de lichamelijke ontwikkeling, het maken van sociale contacten en ga zo maar door !
Dans, een simpel woord en waar je als dansdocent voldoening uit haalt. Waarom? Omdat het eigen is, dat als er gedanst wordt je even kan zijn wie je wil zijn en je niet hoeft te verantwoorden voor wat je op dat moment doet. Het samen dansen, het van elkaar leren is een punt wat bij iedere dans aan bod komt.
Maar ik kan niet dansen ? Onzin dansen kan je leren !
Een mooi gegeven binnen dans. Het feit dat het niet uitmaakt hoe je bent, waar je vandaan komt en wat je kwaliteiten zijn.Iedereen kan en mag zijn/haar kleur laten zien wanneer je danst. In combinatie met het doelgericht werken aan de technische aspecten binnen de dansstijlen en het willen verbeteren van je eigen kunnen. Het mogen uiten van je eigen persoonlijkheid en bewegingskwaliteiten binnen dans. Hierin wordt de eigen creativiteit van de leerlingen dan ook gestimuleerd.
Leerlinggericht is een belangrijk punt voor haar en haar dansschool Dance Action te Berlicum. Zelfstandigheid en het leren op verschillende manieren is belangrijk.
Elke leerling leert anders, zo heb je doeners, denkers, dromers en beslissers zoals in leertheorie van Kolb beschreven is. De ruimte bieden binnen de danslessen om de leerlingen zelfstandig en/of met sturing te laten werken. Binnen het zelfstandig werken komen o.a. de methodes als gedifferentieerd en leerling gericht werken sterk naar voor. Methodes die aansluiten op mijn eigen wens binnen het ‘leren’. Ook leren kinderen door discipline, doorzetting vermogen dat ze meer kunnen dan ze denken.
Hierdoor is het leuk om kinderen extra/ complexere dansstof of stijlen aan te bieden of juist extra begeleiding te geven.