• Regio Veldhoven e.o.
  • Open van 07.00 tot 19.00 uur
  • Zoals thuis
  • Altijd scherp geprijsd
  • Gericht op Groei

Kletskousjes

13 april 2020
Kletskousjes

Van de ene mijlpaal meteen door naar de andere. In een rap tempo ontwikkelen onze “mini’s” zich en voor je het weet zijn daar opeens de eerste echte woorden.  Wauw! In onze handen klappend staan we super trots te wezen. Maar waar begint de taalontwikkeling nu eigenlijk?

De taalontwikkeling begint niet met spreken, maar met luisteren.  Al voor de geboorte kunnen we geluiden waarnemen.  Kijk maar eens hoe vertrouwd en rustgevend de stem van papa en mama is voor een baby.

Pasgeboren baby’s blijken al binnen een maand in staat fonemen (klanken) te onderscheiden. In deze “pre-verbale” fase (0-1) speelt het onderscheiden en vormen van klanken een belangrijke rol, het genuanceerde klankonderscheid is later nodig om te leren lezen.

En daar opeens worden de eerste spraak klanken geproduceerd! Dit zijn reeksen klinkers (vocalen) zoals ” uhuhuh” die voor in de mond gevormd kunnen worden.
Na ongeveer een half jaar begint het brabbelen, dit zijn herhaalde medeklinker-combinaties zoals
“dadada”

vroeg- linguale periode
In de periode die erop volgt (1-2 jarige) de zogeheten vroeg- linguale periode gaan onze kletskousjes meer in op de betekenis van woorden en woordcombinaties (dus eigenlijk de inhoud) vanaf nu is er geen houden meer aan 😉 het eerste herkenbare woord is het bewijs dat ze zich een voorstelling kunnen maken van iets wat buiten zichzelf bestaat. Dit kan papa of mama zijn, een knuffel of speen. Ze weten nu ook dat deze zaken blijven bestaan ,ook al zijn ze uit het gezichtsveld verdwenen.

In de differentiatie periode ( 2-5 jaar) staan die mondjes niet meer stil en kunnen we al echte gesprekken voeren. In deze fase komen zelfs de eerste grammaticale regels, waaraan de woordverbuigingen en zinsconstructies van een taal moeten voldoen, om de hoek kijken.

Wist je dat :

  • Een 2.5 jarige peuter steeds meer woorden gaat combineren en woordverbuigingen gaat gebruiken? In deze periode worden nog lang niet alle klanken goed uitgesproken. Dit is echt een rijpingskwestie, de meeste uitspraakfouten verdwijnen vanzelf en corrigeren is meestal zinloos. Het woord met de goede uitspraak herhalen is voldoende.
  • Een peuter al transformatieregels leert toepassen? o.a. De vragende vorm, de ontkennende vorm, de tegenwoordige/verleden/ voltooide en toekomende tijd.
  • Taalbegrip synchroon loopt met de cognitieve ontwikkeling ?
  • Om voorzetsels als op, onder, naast en tussen te kunnen gebruiken, moet onze Mini zich eerst in de ruimte kunnen oriënteren.
  • Op drie jarige leeftijd ze gemiddeld 1200 al woorden hebben geleerd?
  • Tweetalig opgevoede kinderen de klanken uit beide gesproken talen even goed herkennen?

Als we er zo eens over nadenken;
Hoe ongelofelijk knap is het wat die kleine hummels al allemaal kunnen op deze leeftijd? :}

Groetjes Janine

Meer over ons

Meer over ons

Bekijk pagina

Ik kom graag langs

Bekijk pagina