Zoals iedereen weet besteden jongeren veel van hun tijd online, wellicht doe je dit zelf ook ? Heb jij een “swipende” peuter, een aan tablets gekluisterde kleuter of een tiener die continue online wil zijn om zijn/haar facebook en Instagram te checken ? Voor kinderen van nu is spelen met media iets van alledag.
Toch weten we nog weinig over hoe dit mediagebruik hun ontwikkeling beïnvloed. Wat zijn de voordelen van social media en wat de nadelen ? Er is nog zoveel wat we niet weten en toch gebruiken we het dagelijks.
Feit of fabel ?
Baby’s en peuters kunnen leren van apps.
Veel ouders denken dat hun baby/peuter iets kan leren van apps. Echter is bewezen dat baby’s van 0 tot 2 jaar letterlijk niets kunnen leren van een app. Hen hersenen kunnen dit nog niet verwerken. Wel kan een app de fantasie prikkelen, nieuwsgierig maken en aanzetten tot spel en naspelen. Dit kan vanaf een jaar of 5 a 6.
Kinderen van 0 tot 6 jaar kijken gemiddeld twee uur per dag naar een scherm.
Helaas is dit een feit en is dit wat er werkelijk gebeurt. Één derde van de ouders weet niet wat hun kinderen dan zien . Voornamelijk de you-tube filmpjes kijken peuters en kleuters zonder ouderlijk toezicht.
Media is positief en goed voor de ontwikkeling van mijn kind.
Media kan positief zijn voor de ontwikkeling van je kind. Engelse taal gaat ineens enorm vooruit door deze media. Kinderen kijken veel Engels gesproken filmpjes zonder en met ondertiteling. Dit is een positieve ontwikkeling van je kind en daar is uiteraard iedere ouder blij mee.
Echter zit er ook een negatieve kant aan Social Media. Het is gaaf om er bij te horen en veel vrienden of likes te hebben, maar het maakt de kinderen ook onzeker. Jongeren zijn op dit moment extra gevoelig voor buitensluiting, zoals groepsapps en minder likes ontvangen of wellicht minder volgers. Hen emoties hebben vaak de overhand bij de beoordeling van mediaberichtgeving. Ze zien ook minder goed het verschil tussen werkelijkheid en fictie.
Kortom Media is een onderwerp waar wij allemaal wat over bij kunnen leren.