Blog
  • Regio Veldhoven e.o.
  • Open van 07.00 tot 19.00 uur
  • Zoals thuis
  • Altijd scherp geprijsd
  • Gericht op Groei

Samen spelen, samen delen

6 september 2017 Baby, Ontwikkeling, Peuter

Samen spelen, samen delen! We horen het en zeggen het zelf regelmatig.
Maar waarom is samen spelen eigenlijk zo goed voor kinderen? Iedere peuter kan het zinnetje herhalen, maar hebben ze dan ook een idee wat ermee bedoeld wordt?

Ieder kind gaat leren wie hij/zij zelf is. Door samenspel met anderen, komt het kind zichzelf op vele manieren tegen. Wat vind ik fijn? Wat vind ik leuk, of juist niet?
Ze genieten van klimmen, klauteren en rennen. De kinderen ontdekken de wereld via spel en beweging. Durft de ander meer, dan kan dat de drempel verlagen voor de ander. Ze leren bovendien sociale vaardigheden, die ze de rest van hun leven gaan gebruiken, maar ook taal en motoriek komt aan bod.

Het egocentrisme is bij een dreumes nog niet ontwikkeld. Het kindje ziet een bal en denkt bijvoorbeeld: “die wil ik!” Het kindje zal zich niet bewust zijn dat een ander kind de bal al vast heeft. Daar is hij nog te klein voor. Zonder verder na te denken, pakt het kind de bal uit de handen van het andere kind. Zodra kinderen hun eigen ‘ik’ herkennen, kijken ze naar de ‘ander’. Ze leren zich in te leven in anderen en leren het aangeven van hun eigen grenzen in een conflict.

In de beginjaren spelen kinderen nog veel alleen of naast elkaar. Het samen delen en spelen hoeft dan ook helemaal niet geoefend te worden. Gaandeweg leren ze dit aan. Als ouder kan je dit proces niet forceren. Een dreumes geniet van ‘kiekeboe-spelletjes’ maar kan kort daarna afgeleid zijn en met zijn auto verder spelen. Als ouder kan je niet alle situaties oefenen. Een volwassene wordt niet driftig als speelgoed afgepakt wordt. De beste leerschool is toch spelen met bijvoorbeeld leeftijdsgenootjes. Toch is het leuk om samenspel te stimuleren en ze te laten ervaren hoe fijn het is om iets te delen. Vanaf drie jaar gaat een kindje pas echt leren om te delen. Dan begrijpen ze vaak beter hoe je een conflict op kan lossen. Een vriendje of vriendinnetje/ neefje of nichtje thuis uitnodigen kan goed zijn voor samenspel, maar ook de nodige botsingen geven. Schrik daar vooral niet van, want het is heel normaal dat je kindje moet wennen dat iemand anders met zijn/haar speelgoed speelt. Een voordeel van je kindje op een kinderdagverblijf, is dat kinderen vaak een ruimere keuze hebben met wie ze willen spelen.

Als je kindje het zo lastig vindt om te delen zou je het boek ‘samen delen, samen spelen’ van de ‘mooiste vis in de zee’ (Marcus Pfister) eens voor kunnen lezen. Het verhaal geeft aan dat delen niet altijd makkelijk is, maar dat je er veel voor terugkrijgt. Je zou een terugkoppeling kunnen maken bij je peuter en kunnen vragen: “weet je nog van de vis?’
Geef soms de nodige sturing zodat succes-ervaringen kunnen ontstaan, maar laat ook conflicten gebeuren. Om de beurt een blokje op de toren zetten of een zwembadje vullen met twee emmers zijn voorbeelden van gegarandeerd plezier! En pakt een kindje nu toch twee emmers, dan weten ze vast samen wel een oplossing.

[ssba]
  • Onze Kinderopvang
  • Onze BSO

Wat is belangrijk voor kinderen?

Kinderopvang is toch gewoon kinderen opvangen als de ouders er niet voor kunnen zorgen, omdat ze aan het werk zijn. Dat is wat we vaak horen, maar daar zijn wij het niet mee eens. Gedeeltelijk alvast…Uiteraard – de ouders bepalen wanneer ze ervoor kiezen om hun kind bij ons te laten spelen, zodat zij even andere dingen kunnen doen, zoals werken, boodschappen, even relaxen, etc. Maar wij zien onszelf niet als een verlengde oppas, maar als veel meer dan dat. Wij helpen de kinderen met groeien en ontwikkelen. Wij zien kinderen graag opgroeien en steeds meer leren. Daar is onze dienstverlening op gericht. Dus we willen er zijn voor de ouders en vooral voor de kinderen.

Als je benieuwd bent hoe we dat doen, check onderstaande link voor onze Kinderopvang.

  • Kinderopvang verbreedt de wereld van je kind
  • De fysieke ontwikkeling wordt gestimuleerd
  • De emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd

Geef kinderen de ruimte

Kinderen die naar school gaan, hebben – vooral na de schooltijd – de ruimte nodig. Ruimte om te bewegen, ruimte om energie kwijt te kunnen, ruimte om creatief bezig te zijn, ruimte om even te kunnen chillen. Er wordt tegenwoordig enorm veel verwacht van kinderen, vooral in combinatie met school. Kinderen MOETEN veel en MOGEN weinig. Wij willen daar graag het tegengeluid in zijn. We bieden kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte om – weg van school – zichzelf te zijn en te doen wat bij hen past. Bij onze Buiten Schoolse Opvang kunnen kinderen – tijdens de BSO tijd – kiezen uit een scala van activiteiten. Van judo tot zwemles, van gitaarles tot drama en van tennissen tot aan lekker rustig spelen.

Mocht je dit interessant vinden, check via onderstaande link onze BSO

  • Kinderen kiezen wat bij hen past - MOGEN in plaats van MOETEN
  • Kinderen zijn weg van school - geen negatieve associaties
  • Ouders zijn geen extra tijd kwijt aan sporten, dit gebeurt tijdens de BSO